2016. október 19., szerda

Folie á deux



Kedves Levélíró!

Kaptam egy levelet, aminek megválaszolására inkább
pszichiáter lenne hivatott.
Hogy miért írok mégis?
Mert a levelet én kaptam, én nyitottam meg itt,
a Mentálpostán és mint jó mentálportás nem hagyhatom
válasz nélkül.

Az Ön levele a már-már klasszikusnak számító:
"azt gondoltam, majd én megváltoztatom"-mal indul.

Kapcsolat, ahol az egyik fél ugyan látja a másik hibáit (?),
furcsaságait (?), de dúl a szerelem, dolgoznak a hormonok
és jön a magabiztos elhatározás: megváltoztatom!

Aztán telnek-múlnak az évek, lanyhul a szerelem,
a csodált lényt már-már gyűlöli és végül eljutnak Önhöz
aggódó környezete visszajelzései:
"Megváltoztál". Mi történt veled? Ez nem te vagy!"
"Nem voltál ilyen!" "Nem ilyen voltál!"
Érzi, hogy "valami tényleg nem kerek"  és ír, kérdez,
választ, segítséget vár.

Az internet átka/áldása, hogy keresett, kutatott, olvasott
már hasonlóról.
Tényleg van ilyen. Nem tudom milyen gyakori, de létezik
ez a pszichopatológiai kórkép.
Kétemberes: szülő-gyerek, férj-feleség, testvér-testvér...
Ami kell hozzá: egy pszichotikus, beteg fél,
egy szokatlanul szoros kapcsolat, érzelmi kötődés,
a környezettől való elkülönülés, elszigetelődés.

Úgy néz ki a dolog - ahogy Önöknél is -, hogy a még nem
beteg fél is beteggé válik.
Kritika nélkül átveszi és elfogadja a beteg társ pszichotikus tüneteit,
téveszméit, amik a megbetegítettnél ugyan a valószerűség keretein belül maradnak,
és a kapcsolat megszüntetésével megszűnnek, megszüntethetőek.

A beteg fél a domináns, rá egy korábban kialakult elmebaj
a jellemző, a megbetegített félnek korábban nem voltak
pszichotikus tünetei, téveszméi.

Az első lépés tehát:  
keressen fel egy pszichiátert!
Nagy valószínűséggel javasolni fogja a különköltözést, 
pszichoterápiát.

Amiről nem ír, de fontos lenne tudni:
van-e, volt-e párja családjában elmebeteg?
Fogyaszt(ott)-e drogokat?
Milyen gyógyszereket szed(ett)?
Rendszeresen fogyaszt-e alkoholt?

Köszönöm levelét, megtisztelő bizalmát!
Minden jót kívánok!

 







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése